Plot Plan در پروژه :

Plot Plan در پروژه یکی از ﻣﺪارک ﻣﻬﻢ و ﻛﻠﻴﺪی میﺑﺎﺷﺪ که ﻃﻲ ﻓﺎز ﻣﻬﻨﺪﺳـﻲ اﻳﺠـﺎد ﻣـﻲ ﮔـﺮدد و برای مثال در پایپینگ از آن برای بررسی جانمایی تجهیزات و سیستم های لوله کشی و عدم برخورد و همچنین برآورد اجناس و مقادیر لوله ها استفاده می کنند (در این پست بیشتر پروژه های نفت و گاز مد نظر می باشد) .

Plot Plan در پایپینگ

Plot Plan تقریبا توسط تمام گروه های مهندسی در پروژه مورد استفاده قرار می گیرد و معمـولا در مرحله مهندسی پروژه توسط تیم طراحی بوجود می آید. در اغلب پروژه های بزرگ نمایش جزئیات اجرایی در یک نقشه امکان پذیر نیست به همین دلیل نقشه Plot Plan به چند قسمت تقسیم می شود :

Overall Plot Plan :

این نقشه موقعیت کل زمین کارخانه را نشان می دهد. معمولا تجهیزات و ساختمان ها در این نقشه دیده نمی شود و خطوط مرزی زمین کارخانه و بعضا اجزاء مهم آن مانند Burn Pit ها و دودکش های فلر و … در آن مشخص می گردد.

Plant Plot Plan :

نمایش مساحت درون فنس های مرزی کارخانه و ساختمان ها و تحهیزات اصلی آن و همچنین نمایش مناطق مختلف (Zone)، جاده های اصلی (Main Road) در دو سیستم Global و Local.

Zone Plot Plan :

هر کارخانه معمولا به چند قسمت (Zone) تقسیم می شود. مناطقی از جمله منطقه صنعتی، غیرصنعتی، دخیره سازی، یوتیلیتی، بارگیری و امثال آن که در این نقشه قابل رویت می باشد.

Unit Plot Plan :

هر یک از مناطق کارخانه (Zone) ها بر اساس عملکرد فرآیندی آنها به چند واحد (Unit) تقسیم می شوند. به این ترتیب اکثر تجهیزات موجود در آن یونیت مربوط به آن فرآیند می باشند. به عنوان مثال در یک کارخانه می توانیم یونیت آبگیری، فیلتراسیون، کنترل دبی، جداسازی، نمک زدایی و … را داشته باشیم که در این نقشه قابل رویت می باشد.

Area Plot Plan :

هر یک از یونیت ها به چند ناحیه (Area) تقسیم می شوند. این نقشه نمایش دهنده ابعاد و محل استقرار دقیق  و مختصات نصب کلیه اجزاء موجود در یک ناحیه می باشد و حتی اطلاعات ریزی چون شماره ستون سازه ها یا شماره نازل تجهیزات نیز در آن نمایش داده می شود.این نقشه مبنای تهیه نقشه سه بعدی می باشد.

اطلاعات رایج موجود در Plot Plan ها :

  • شمال کارخانه یا همان پروژه
  • جهت باد
  • مرتفع ترین نقطه از سطح منطقه آسفالت شده
  • جایگاه تجهیزات
  • شماره تگ تجهیزات
  • موقعیت مکانی ساختمان ها
  • مکان و موقعیت لوله های زیرزمینی
  • بخش و ارتفاع پایپ رک ها
  • و …

از اینکه فرازگر را در این مقاله همرایی کردید از شما سپاسگذاریم.

4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *